همگام با دنیای بازاریابی دیجیتال

موبایل

“همگام با دنیای بازاریابی دیجیتال”

حوزه بازاریابی و برندسازی دیجیتالی با ورود تکنولوژی های جدید و دسترسی روزافزون جامعه به دنیای مجازی و تغییر سبک زندگی مردم، بیش از گذشته حایز اهمیت شده است و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ به فکر استفاده از این بستر ارزشمند افتاده اند. به همین منظور بسیاری از شرکت ها با ایجاد واحد بازاریابی و برندسازی دیجیتالی به فکر استفاده از این بستر ارزشمند افتاده اند و در حال توسعه فعالیت هایشان در این عرصه هستند. این حوزه فضای کسب و کار را به شدت تحت تأثیر قرار داده و شرکت ها چاره ای جز سرمایه گذاری و ورود به آن ندارند. وب سایت ها، اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی بخش اعظمی از وقت جامعه را به این حوزه اختصاص داده اند و بواسطه فناوری های جدید سرعت تبادل اطلاعات به شدت افزایش پیدا کرده است.

صنعت بازاریابی و برندسازی دیجیتالی با سرعت به پیش می رود و بخش قابل توجهی از بودجه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است به طوری که در سال ۲۰۱۴ در جهان حدود ۱۲۱ میلیارد دلار در این صنعت هزینه شده است.
ایران، به واسطه افزایش ضریب نفوذ اینترنت و همچنین ورود تکنولوژی های جدید مانند وایمکس، ۳G و ۴G از این قاعده مستثنی نیست و بزودی ایرانیان نیز مانند مردم سایر کشور ها، بسیاری از نیازهای خود را اینترنتی و به صورت غیرحضوری مرتفع خواهند کرد. لذا حضور موثر در فضای مجازی اهمیت پیدا می کند و شرکت ها مجبورند تا با فراهم کردن ساز و کار لازم در داخل سازمان و یا برون سپاری، به این حوزه ورود کنند.
اگرچه اطلاع رسانی و تبلیغات در این فضا بسیار تاثیرگذار و قدرتمند است اما نمی توانیم رسانه های سنتی را زیر سوال ببریم و لازم است تا از کانال های دیجیتالی به عنوان مکملی قدرتمند استفاده کنیم. البته پر واضح است که کسب و کارهایی وجود دارند که کانالهایی دیجیتالی تنها بستر اطلاع رسانی آنها هستند.
فروش و بازاریابی جزء لاینفک هر کسب و کار است و دستیابی به جامعه هدف موردنظر و اثربخشی تبلیغات همواره یکی از دغدغه های مهم صاحبان برند ها و مدیران بازاریابی بوده است. با تغییر فضای کسب و کار، بالطبع استراتژی شرکت ها تغییر می کند و بازاریابی دیجیتالی بخش مهمی از برنامه استراتژیک بازاریابی برندها خواهد بود. از آنجایی که این حوزه بسیار گسترده است، در این نوشتار قصد داریم تنها بر روی مبحث تبلیغات و بازاریابی در تلفن همراه بپردازیم.
تلفن همراه تا چندی پیش تنها وسیله برای تماس تلفنی و ارسال پیامک بود اما امروز با ورود فناوری های جدید و نفوذ روزافزون تلفن های هوشمند، موبایل کارکرد متفاوتی پیدا کرده است. درحال حاضر ۴ میلیارد نفر در جهان از تلفن همراه استفاده می کنند در حالیکه تنها ۵/۳ میلیارد نفر مسواک دارند ، طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است هر فرد در طول روز ۱۵۰ بار تلفن همراه خود را چک می کند، بسیاری از افراد نمی توانند بیشتر از ۶ دقیقه از موبایلشان دور باشند، ۷۹% از افراد ۱۸ – ۴۴ سال گوشی هوشمندشان را ۲۲ ساعت در روز در کنار خود دارند، آمریکایی ها ۱۶۲ دقیقه در روز را به موبایل شان اختصاص می دهند. وضعیت ایران هم اگر نگوییم نزدیک به این ارقام است، دور هم نیست، درحال حاضر بیش از ۱۸ میلیون تلفن هوشمند در کشور وجود دارد، بیش از ۱۶۰۰۰ اپلیکیشن فارسی تولید شده است و برخی از این اپ ها بیش از ۱ میلیون بار دانلود شده اند. این حجم از ترافیک قطعاً بستر مناسبی برای تبلیغات و معرفی کالا و خدمات است. اما درصورتیکه هوشمندانه از این فضا استفاده شود قطعاً اثربخش تر و به مراتب کم هزینه تر از سایر رسانه ها است. البته باید تکرار کنم که این رسانه، یک رسانه مکمل محسوب می شود و نمی تواند در بسیاری از موارد جایگزین سایر رسانه ها شود.
ارسال پیامک های تبلیغاتی و اخیرا وایبری، برای کاربران آزار دهنده است و زمان آن رسیده تا با تبلیغات هوشمند پیام به هدف موردنظر منتقل شود بدون آن که موجب دلزدگی شود. تبلیغات در اپلیکیشن های موبایل یکی از موثرترین تکنیک های تبلیغاتی است. نسل جدید تبلیغات موبایلی (Ad in app)بر پایه استفاده از داده کاوی و تحلیل رفتار مصرف کننده و ایجاد پروفایل کاربران است به طوری که به آگهی دهنده این امکان داده می شود تا بتواند پیام خود را به جامعه هدف موردنظر برساند ضمن آنکه بتواند تعداد دفعات دیده شدن آگهی را نیز کنترل کند. با این بستر تبلیغاتی، برندها می توانند پیام خود را با تعداد دفعات مشخص و در بازه زمانی موردنظرشان برای جامعه هدفشان نمایش دهند. همانطور که می دانید دفعات دیده شدن یک آگهی (frequency)و سطح دسترسی به مخاطبین (reach) از معیارهای کلیدی سنجش اثربخشی تبلیغات هستند.
این نوع از تبلیغات با دو رویکرد پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)و نمایش آگهی (impression) انجام می شود. البته درحال حاضر روش پرداخت به ازای هر کلیک درحوزه موبایل هنوز جایگاه خود را در کشورمان پیدا نکرده است و به نظر می رسد در حال حاضر، در کشورمان، روش نمایش آگهی (impression)برای اغلب ذینفعان این سیستم تبلیغاتی شامل؛ شرکت آگهی دهنده، شرکت تبلیغاتی، شرکت تبلیغاتی واسط و مالک پلت فرم تبلیغاتی، توسعه دهندگان نرم افزار های موبایل مطلوب تر است. البته قطعاً در آینده تبلیغات این حوزه به سمت PPC یا پرداخت به ازای کلیک خواهد رفت.
خوشبختانه دانش این فناوری به کشور وارد شده و در حال توسعه است. لذا با توجه به اثربخشی و دقت این نوع از تبلیغات، توصیه می شود که مدیران بازاریابی و مالکان برندها از این بستر ارزشمند استفاده کنند و ad in app را در برنامه بازاریابی امسال شرکت شان ببینند.

نظر شما

ایمیل شما منتشر نمی‌شود.