چرا باید برند بسازیم؟

چرا باید برند بسازیم؟

توسط | مقالات | بدون دیدگاه

چرا باید برند بسازیم؟ سوال مهمی که اکثر کسب و کارها به دنبال پاسخ به آن هستند. در این نوشتار قصد دارم به چند مورد از اهمیت های برندسازی در کسب و کارهای حوزه های مختلف اشاره ای داشته باشم. برندسازی این روزها به موضوع پیچیده ای تبدیل شده است. تعاریف زیادی از آن ارائه می شود، مدل های زیادی برای پیاده سازی آن تولید می شود. اما برندسازی واقعا چیست؟ سال ها قبل برندسازی در اسم، شعار، علامت، نماد یا طراحی و یا ترکیبی از این عناصر که کالا یا خدمت کسب و کار را با رقبا متمایز می کند خلاصه می شد. امم امروز برندسازی مقوله ای پیچیده تر از قبل است و به همان اندازه در دنیای امروز بازاریابی با اهمیت تر! امروزه برندسازی یک حس است که به مصرف کننده موقع شنیدن یا فکر کردن به اسم، خدمت یا کالایی که شما ارائه می دهید دست می دهد. امروزه گفته می شود برندسازی یک نقطه ثابت نیست، بلکه یک هدف “متحرک” است که به طور نزدیکی با رفتار مشتریان شما عجین شده است. به کلمه “برند” به عنوان تصویری در ذهن مشتریان باید نگریست که شما را یاد آنها می اندازد و با عناصری مثل کلمات،…

بیشتر بخوانید

ضرورت انجام تحقیقات مستمر بازار در چرخه مدیریت برند

توسط | مطالب حوزه برند | بدون دیدگاه

چندی قبل مدیرعاملی عنوان می‌کرد تحقیقات برند صورت گرفته، برای سازمان او مشکلاتی را ایجاد کرده است. می‌گفت هزینه زیادی را صرف تحقیقات برای ایجاد تغییر در سازمان خود کرده ولی نتیجه مورد‌نظر را نگرفته است. تحقیقاتی که به سازمان او اطلاعات نادرستی را داده که با پیاده کردن آن به نتیجه مطلوب نرسیده است. این نشان از این دارد که اگر داده‌ها و اطلاعات تحقیقاتی درستی به سازمان داده نشود نه‌تنها به آن کمکی نمی‌کند بلکه باعث ایجاد انحراف از مسیر قبلی نیز می‌شود و این تحقیقات باید به سازمان‌های ‌تخصصی سپرده شود. سازمان‌هایی که به درستی علم این حوزه را درکشور بومی‌سازی کرده‌اند و درجهت ایجاد تغییرات هدفمند و با برنامه به دیگر سازمان‌ها کمک ارائه می‌کنند. حال شاید این سوال برای هر مدیرعاملی پیش آید که این تحقیقات را به چه کسانی باید سپرد. آیا سازمان باید در درون خود این کار را انجام دهد یا به بیرون از سازمان سپرده شود؟ برون‌سپاری تحقیقات بازار در حوزه ارزیابی برند رضا مهدوی، مدیر برند همراه اول و مشاور در حوزه برند درباره لزوم برون‌سپاری تحقیقات بازار به «فرصت امروز» می‌گوید: تحقیقات حرفه‌ای در حوزه برند، نیازمند نیروی انسانی متخصص و باتجربه، تجهیزات و امکانات مرتبط است که ایجاد این…

بیشتر بخوانید

تسخیر بازار با رویکردی تهاجمی

توسط | مطالب حوزه بازاریابی, مطالب حوزه برند, مطالب حوزه تبلیغات | بدون دیدگاه

استراتژی‌های رقابتی برند جدید بامیلو زیر ذره‌بین «فرصت امروز» سال گذشته همین روزها، سایت فروش اینترنتی جدیدی به نام بامیلو در رقابت با سایت‌های مطرحی چون دیجی‌کالا، چاره و 5040 وارد بازار تجارت الکترونیک کشور شد. این سایت اخیرا با تبلیغات گسترده خود به یکی از رو به رشد‌ترین فروشگاه‌های خرید آنلاین کشور تبدیل شده است. این برند تبلیغات مختلفی در سایت‌های پربازدید مانند آپارات، ورزش 3، خبرگزاری‌های مختلف، یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام منتشر کرده و مسابقاتی چون مسابقه عکاسی با رنگ نارنجی را که رنگ این برند محسوب می‌شود برگزار کرده است. به نظر می‌رسد این برند نوظهور با فعالیت‌های ترویجی بی‌شمار خود قصد دارد یک‌شبه ره صد ساله را طی کند. جالب آنکه همه این اتفاقات مصادف شده با انتشار اخباری داغ درباره ارزش برند دیجی‌کالا و درآمد افسانه‌ای او به‌عنوان جدی‌ترین رقیب این سایت تازه‌کار. در ادامه برای ارزیابی نحوه ورود بامیلو به بازار تجارت الکترونیک و تحلیل استراتژی‌های اتخاذی این برند با رضا مهدوی، مشاور برند به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. ورود به بازارهای دنج این کارشناس درباره استراتژی اتخاذی بامیلو به «فرصت‌‌امروز» می‌گوید: بامیلو متعلق به شرکت آلمانی راکت اینترنت است که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند. راکت اینترنت در سال 2007 توسط سه برادر…

بیشتر بخوانید

حامیان بزرگ و حمایت‌های بی‌فایده

توسط | مطالب حوزه برند, مطالب حوزه تبلیغات | بدون دیدگاه

استراتژی تبلیغاتی برندها درحمایت مالی از رویدادها و سازمان‌های مردم نهاد شرکت‌ها همیشه در تلاش برای بزرگنمایی خود در بازار براساس شیوه‌های تبلیغاتی مختلف هستند؛ شیوه‌هایی که اگر در جهت استراتژی برند حرکت کنند، باعث تقویت موقعیت شرکت‌ها در بازار خواهند شد، اما نقطه مقابلی نیز دراین مورد وجود دارد، اگر اقدامات شرکت‌ها در جهت خلاف استراتژی برند صورت بگیرد جز آسیب رساندن به آنها چیز دیگری را عاید شرکت‌ها نخواهند کرد. یکی از راه‌هایی که شرکت‌ها در راستای تبلیغات و برندینگ خود انجام می‌دهند حمایت مالی sponsorship از رویدادهای مهم ورزشی و غیرورزشی است؛ مسئله‌ای که در چند سال اخیر بسیاری از شرکت‌های ایرانی نیز به آن گرایش زیادی پیدا کرده‌اند و بازار داغی بر سر کسب عنوان حامی رویدادهای بزرگ در گرفته است. حتما همگی حمایت‌های بی‌قاعده و بی‌اساس بسیاری از شرکت‌ها را در زمان برگزاری جام جهانی به یاد دارید؛ رویدادی که جنجال‌های فراوانی را در سطح جامعه و در صنعت تبلیغات کشور به راه انداخت. حامیان اصلی و غیررسمی  در زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی شرکت‌ها دو دسته شدند؛ حامیان اصلی و حامیان غیررسمی. معلوم نبود که این حامیان به چه شیوه‌ای این حمایت‌های مالی را به تیم ملی می‌رسانند و این پول صرف انجام چه…

بیشتر بخوانید

نگاهی به کمپین تبلیغاتی برند شیلا

توسط | مطالب حوزه بازاریابی, مطالب حوزه برند, مطالب حوزه تبلیغات | بدون دیدگاه

تبلیغ رستوران با هات داگ‌های موتورسوار! این روزها هات‌داگ‌های متحرک در سطح شهر در حال گردش هستند؛ هات‌داگ‌های موتور سواری که مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا در کمپین تازه خود به منظور انتقال پیام تبلیغاتی‌اش به مخاطبان از آنها استفاده کرده‌است. این هات‌داگ‌ها به‌صورت ماکت‌های حجمی روی پیک‌های موتوری این رستوران زنجیره‌ای سوار شده‌اند و بعد از گردش در مقابل شعب مختلف این برند به استراحت می‌پردازند. البته حرکت این ماکت‌ها بخشی از کمپین بزرگ برند شیلا است و این برند برنامه‌های مختلفی را به منظور جلب نظر مخاطب در حال اجرا دارد. برنامه‌های تبلیغاتی که به‌وسیله رسانه‌های مختلف یکی پس از دیگری در حال اکران هستند. این کمپین مورد توجه بسیاری از مخاطبان و اهالی تبلیغات قرار گرفته‌، به همین منظور «فرصت امروز» درصدد بررسی ابعاد مختلف آن برآمده است. در ادامه رضا مهدوی مشاور برند و تبلیغات در مورد کمپین تازه مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا به سوالات مختلف ما پاسخ داد. همچنین مهدوی در این گفت‌وگو به بررسی ابعاد مختلف صنعت فرنچایز و مشکلاتی که این حوزه در ایران با آن مواجه است، پرداخته است. به نظرتان مشکل اصلی برندهایی که محصولات خود را از طریق شعب مختلف ارائه می‌کنند، چیست؟  در کشور ما صنعت فرنچایز (فرنچایز، اعطای حق…

بیشتر بخوانید

همگام با دنیای بازاریابی دیجیتال

توسط | دیجیتال مارکتینگ, مطالب حوزه بازاریابی, مطالب حوزه تبلیغات | بدون دیدگاه

“همگام با دنیای بازاریابی دیجیتال” حوزه بازاریابی و برندسازی دیجیتالی با ورود تکنولوژی های جدید و دسترسی روزافزون جامعه به دنیای مجازی و تغییر سبک زندگی مردم، بیش از گذشته حایز اهمیت شده است و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ به فکر استفاده از این بستر ارزشمند افتاده اند. به همین منظور بسیاری از شرکت ها با ایجاد واحد بازاریابی و برندسازی دیجیتالی به فکر استفاده از این بستر ارزشمند افتاده اند و در حال توسعه فعالیت هایشان در این عرصه هستند. این حوزه فضای کسب و کار را به شدت تحت تأثیر قرار داده و شرکت ها چاره ای جز سرمایه گذاری و ورود به آن ندارند. وب سایت ها، اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی بخش اعظمی از وقت جامعه را به این حوزه اختصاص داده اند و بواسطه فناوری های جدید سرعت تبادل اطلاعات به شدت افزایش پیدا کرده است. صنعت بازاریابی و برندسازی دیجیتالی با سرعت به پیش می رود و بخش قابل توجهی از بودجه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است به طوری که در سال 2014 در جهان حدود 121 میلیارد دلار در این صنعت هزینه شده است. ایران، به واسطه افزایش ضریب نفوذ اینترنت و همچنین ورود تکنولوژی…

بیشتر بخوانید
هوای شهرمو دارم

تحلیل کمپین برندینگ همراه اول

توسط | مطالب حوزه برند | بدون دیدگاه

هوای شهرت را داشته‌باش! “تحلیل کمپین برندینگ همراه اول” مصاحبه با روزنامه فرصت امروز – 5 بهمن 1393 اهمیت دادن برندها به محیط پیرامون خود، شیوه‌ای است که سال‌ها توسط بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان در حال اجرا است. برندها با این شیوه علاوه بر اجرای مسئولیت اجتماعی، جایگاه خود را نیز میان مشتریان بالا می‌برند. این موضوع در داخل کشور ما نیز چند وقتی است رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و به تازگی اقدامات قابل‌توجهی از برندهای داخلی در این راستا مشاهده می‌شود. اپراتور همراه اول چندی پیش با مشارکت سازمان محیط‌زیست، رویدادی را به مناسبت 29 دی‌ماه، روز هوای پاک برگزار کرد. این رویداد با شعار «من یه همراه اولی‌ام، هوای شهرمو دارم» از طریق ارسال پیامک به مشترکان این اپراتور اطلاع‌رسانی شد. همراه اول در این رویداد از مشترکان خود خواسته بود که در روز هوای پاک از وسایل نقلیه عمومی جهت حمل‌و‌نقل استفاده کنند. به هرحال این روز یک رویداد ملی است، ولی همراه اول آن را به سمت برند و مشترکان این اپراتور هدایت کرده بود که علت آن قابل بررسی است. اینکه برگزاری این رویداد چقدر با استراتژی برند همراه اول همخوانی دارد و با تکمیل کردن چه نکاتی می‌توانست این کمپین…

بیشتر بخوانید

مدیریت برند، جایگاهی از قلم افتاده

توسط | مطالب حوزه برند | بدون دیدگاه

یک جایگاه استراتژیک که در بیشتر شرکت‌های ایرانی مغفول مانده است، جایگاه مدیر ارشد برند و نقشی است که مدیریت برند می‌تواند در موفقیت و بقای سازمان ایفا کند. از آنجا که بسیاری از مدیران ارشد و صاحبان کسب‌و‌کار در کشور، اطلاعات جامع و کافی در خصوص برند و مدیریت علمی برند ندارند، بنابراین لزوم وجود چنین جایگاهی را در سازمان خود احساس نکرده‌اند یا به‌صورت سنتی بخشی از وظایف این جایگاه را بین واحدهای مختلف تقسیم کرده‌اند و در‌خصوص معدود برندهای موفق ایرانی، خود مدیرعامل این نقش را ایفا کرده است. مدیر برند، در حقیقت مسئول صیانت از مهم‌ترین دارایی سازمان است‌، بنابراین این جایگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حساسیت را برای انتخاب چنین فردی بالا می‌برد. می‌توان گفت که مدیر برند به نوعی، به نیابت از مدیرعامل، مسئول نظارت بر اجرا و پیاده‌سازی استراتژی برند در سازمان است. از آنجا که مدیران عامل دغدغه‌های فراوانی دارند، بنابراین وجود فردی که بتواند این مسئولیت خطیر را بر عهده بگیرد لازم است. مدیر برند، آخرین جایگاه در سازمان‌های ایرانی  برخلاف تعریف رایج، مدیر برند، مسئول تبلیغات شرکت نیست بلکه نظارت بر تبلیغات و روابط‌عمومی تنها بخشی از وظایف اوست. مدیر برند باید به تمامی فرآیندهای سازمان مسلط باشد و…

بیشتر بخوانید
Add a pluse to your brand

بازسازی برند؛ روح تازه‌ای که در کالبد سازمان دمیده می‌شود

توسط | پست بلاگ صفحه اصلی | بدون دیدگاه

در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در ظاهر و عملکرد برخی برندهای بزرگ نظیر بانک سامان ، ملت و… بوده‌ایم؛ تغییری که به یکباره موجی را در حوزه بازسازی برند ایجاد و سایر سازمان‌ها را نیز به بازسازی برندشان ترغیب کرد. رنگ، لوگو، لباس پرسنل و… مواردی بود که برخی از این سازمان‌ها درصدد تغییر آن برآمدند، اما در بسیاری از موارد، تغییری در نحوه ارائه محصول و خدمت دیده نشد. به گزارش نامه نیوز، این مسئله نشان از آن دارد که این شیوه بدون استراتژی و تحقیقات هدفمند و صرفا برای جا نماندن از رقبا صورت گرفته است. وقتی برندسازی مجدد ناقص و بدون استراتژی انجام شود، در برخی موارد خسارت جبران‌ناپذیری به سازمان وارد می‌کند. درباره مبحث بازسازی برند با رضا مهدوی، مدیر برند همراه اول و مشاور حوزه برند به گفت‌وگو نشسته‌ایم. در این گفت‌وگو مهدوی که سابقه طولانی در حوزه مشاوره برند دارد، به سوالات فرصت امروز پاسخ می‌دهد تعریف شما از برندسازی مجدد یا Rebranding چیست؟ مبحث برندسازی مجدد در کشور ما به درستی تعریف نشده است. برخی از مدیران گمان می‌کنند اگر رنگ سازمانی یا لوگوی‌شان را عوض کنند برندسازی مجدد انجام شده است. اساسا برندسازی مجدد، از بازنگری در استراتژی شروع می‌شود، یعنی اول…

بیشتر بخوانید
کنفرانس فرانچایز

اولین نمایشگاه و کنفرانس فرانچایز در ایران

توسط | سخنرانی ها, مطالب حوزه برند, همایش ها | بدون دیدگاه

فرانچایز چیست؟ فرانچایز یا همان اعطای حق نمایندگی امتیازی است که گیرنده در ازای پرداخت حق الزحمه و درصدی از در آمد ناخالص به فرانچایز دهنده ،حق استفاده از علامت تجاری، نام و تبلیغات فرانچایز دهنده را برای مدت محدود و جهت ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات مربوطه را خواهد داشت. در حقیقت این سیستم روشی مطمئن برای سرمایه گذاران جدیدی بوده که علاقمند به راه اندازی کسب و کار در زمینه مشابه با شرکت فرانچایز دهنده است ،در این روش شخص می تواند با ریسک کمتر،علی رغم درصد سود ظاهری کمتربه دلیل دسترسی به بازار فروش از قبل ثبات یافته، سود واقعی بیشتری داشته باشد. از نمونه های موفق جهانی فرانچایز می توان به مک دونالد، استارباکس، ساب وی و …. اشاره کرد. مزایای استفاده از فرانچایز · سرمایه گذاری با ریسک کمتر · عدم نیاز به تخصص یا تجربه زیاد · دسترسی‌ به بازار فروش مطمئن و از قبل تثبیت شده · سود دهی‌ سریع · عدم نیاز به تبلیغات جداگانه · استفاده از آموزش‌های اولی‌ شرکت فرانچایز دهنده · عدم وابستگی بازار فروش به قوم یا ملیت خاص اولین کنفرانس و نمایشگاه فرانچایز در ایران در تاریخ 4و5 تیرماه 1393 در محل هتل المپیک تهران…

بیشتر بخوانید