چرا باید برند بسازیم؟

توسط 25 اکتبر 2017 مقالات بدون دیدگاه
چرا باید برند بسازیم؟

چرا باید برند بسازیم؟

سوال مهمی که اکثر کسب و کارها به دنبال پاسخ به آن هستند. در این نوشتار قصد دارم به چند مورد از اهمیت های برندسازی در کسب و کارهای حوزه های مختلف اشاره ای داشته باشم.

برندسازی این روزها به موضوع پیچیده ای تبدیل شده است. تعاریف زیادی از آن ارائه می شود، مدل های زیادی برای پیاده سازی آن تولید می شود. اما برندسازی واقعا چیست؟

سال ها قبل برندسازی در اسم، شعار، علامت، نماد یا طراحی و یا ترکیبی از این عناصر که کالا یا خدمت کسب و کار را با رقبا متمایز می کند خلاصه می شد. امم امروز برندسازی مقوله ای پیچیده تر از قبل است و به همان اندازه در دنیای امروز بازاریابی با اهمیت تر!

امروزه برندسازی یک حس است که به مصرف کننده موقع شنیدن یا فکر کردن به اسم، خدمت یا کالایی که شما ارائه می دهید دست می دهد.

امروزه گفته می شود برندسازی یک نقطه ثابت نیست، بلکه یک هدف “متحرک” است که به طور نزدیکی با رفتار مشتریان شما عجین شده است. به کلمه “برند” به عنوان تصویری در ذهن مشتریان باید نگریست که شما را یاد آنها می اندازد و با عناصری مثل کلمات، تصاویر و خلاقیت احاطه شده است.

چرا باید برند بسازیم؟

یک برند باید چه کار بکند؟

برندسازی تنها این نیست که شما به عنوان صاحب یک کسب وکار مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و کاری کنید که آنها از بین تمام رقبا شما را انتخاب کنند، بلکه شما باید چشم انداز خود را طوری با مشتریان خود درمیان بگذارید که احساس کنند تنها ارائه دهنده راه حل و حل کننده مساله آنها شمایید.

به طور خلاصه یک برند خوب باید این موارد را به عنوان ماموریت خود تعریف کند:

  1. به طور شفاف پیام خود را به مشتریان برساند؛
  2. اعتبار شما را تایید کند؛
  3. به طور عاطفی چشم انداز شما را با محصول یا خدمت شما پیوند می زند؛
  4. خریدار را به خرید ترغیب می کند؛
  5. برای کاربر ایجاد وفاداری می کند.

برندسازی و درک مشتریانتان

برای موفقیت در برندسازی شما باید از نیاز، خواسته و انتظار مشتریانتان باخبر باشید. با چیدن استراتژی های برندسازی مناسب و با انتخاب نقاط تماس مناسب برای خودتان با مشتریانتان وارد ارتباط شوید. از این طریق قدم درستی برای برندسازی برداشته اید. فرض کنید شما یک شخصیت هستید که در یک جمع میخواهید خودتان را به آنها معرفی کنید، چه می گویید؟ چگونه خودتان را معرفی می کنید؟ بنظر سخت می آید نه؟ به عنوان یک کسب و کار چطور؟ چگونه خود را معرفی می کنید؟ فکر میکنید اگر یک برند می توانست صحبت کند بهتر نبود برای معرفی خود از اینجا شروع کند؟

  • من … هستم!
  • من هستم چونکه …
  • اگر برای شما جالب است که من کی هستم و چرا هستم ممکن است مورد توجه شما قرار بگیرم، می توانید من را خریداری کنید و می توانید درباره من به دوستانتان بگویید!

هرچه مصرف کنندگان شما بیشتر خودشان را از طریق شما به مردم معرفی کنند شما بیشتر وارد قلب آنها می شوید، با آنها زندگی می کنید، در ذهن و رویاهای مشتریانتان وارد می شوید. مصرف کنندگان رویاها و افکار متنوعی دارند؛ باید بدانید به کدام رویا می توانید وارد شوید و به کدامیک نمی توانید وارد شوید.

اما بیایید بیشتر به اهمیت برندسازی بپردازیم. یک برند قوی می تواند به ارزشمندترین دارایی شما تبدیل شود چراکه نبرد سر مشتری روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. بسیار مهم است که شما به عنوان کسی که می خواهید برند بسازید برای پژوهش، تعریف و ساختن برند خودتان زمان بگذارید. حتی زمان خیلی زیاد! و پس از تمام تلاشهایتان برند شما همان وعده شماست برای مشتریانتان. برند شما یک قطعه اساسی از برنامه بازاریابی شماست که شما نمیتوانید بدون آن باشید! برندسازی از جنس استراتژی است و بازاریابی از جنس تاکتیک، تاکتیکی که در برابر مشتریانتان برای رسیدن به برند خود استفاده می کنید. و به همین دلیل است که امروزه برندسازی در هر حوزه ای بسیار با اهمیت است.

برند شما به شما کمک می کند ماموریت کسب و کار خود را بهتر درک کنید. شما را قادر می سازد با ماموریتی که برای خود تعریف کرده اید برنامه بازاریابی بچینید و درنهایت موجب می شود استراتژی کلیدی خود را اجرا کنید.

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که اثر بخشی برند شما تنها به مرحله قبل از خرید خلاصه نمی شود بلکه تجربه ای که برند شما می تواند به مشتری ارائه دهد ممکن است سالها و حتی یک عمر ماندگار باشد. آیا فکر می کنید کالا یا خدمتی که ارائه می دهید همان است که مشتری انتظار آن را داشت؟ تجربه خدمت نزد مشتری چگونه است؟ آیا کیفیتی که ارائه می دهید در سطحی بود که وعده اش را داده اید یا بهتر است؟ اگر پاسخ شما برای این سوالات مثبت است پس باید خوشحال باشید چرا که شما مشتریانی وفادار خواهید داشت. و خوشحال تر خواهید شد اگر بدانید برند تنها مشتریان وفادار نمی سازد، بلکه کارکنان وفادار نیز می سازد. برند به آنها چیزی می دهد که آن را باور دارند و به پای ایستاده اند؛ دستاوردی که چیزی جز برند نمیتواند برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. و در نهایت به آنها کمک می کند که ماموریت سازمان یا کسب و کار را بهتر درک کنند و دچار سردرگمی نشوند.

چک لیست اولیه ارزیابی برندتان

برندسازی میتواند پیچیده باشد، بنابراین ممکن است برای شما دشوار باشد که بدانید چگونه برند خود را بایستی ارزیابی کنید. چک لیست مختصری در قسمت برای شما معرفی می شود که با پاسخ به این سوالات می توانید تا حدودی بفهمید که آیا برند شما به اندازه قدرتمند است یا خیر:

  • آیا برند شما با بازار هدفتان مرتبط است؟ آیا مشتریان شما بدون مدت زیادی فکر محصول شما را خریداری می کنند؟
  • آیا برند شما حس تازگی آن چیزی که شما ارائه می دهید را منتقل می کند؟ و فکر می کنید چرا این تازگی مهم است؟
  • آیا برند شما وعدۀ شما را آنطور که تعریف کرده اید به مشتریانتان منتقل می کند؟
  • آیا برند شما ارزشی که برای کسب و کار خود تعریف کرده اید به مشتری شما ارائه می دهد؟

این سوالات را همواره در کسب و کار خود از خود بپرسید. اگر پاسخ شما به این سوالات واضح نبود نگران نباشید، شاید لازم است که فرایند برندسازی کسب و کارتان را از ابتدا بازبینی کنید. شاید لازم است مدل و برنامه خود را از ابتدا بچینید و تنها در این صورت است که می توانید ادعا کنید شما یک “برند” هستید.

رضا مهدوی

منبع: www.thebalance.com

نظر شما

ایمیل شما منتشر نمی‌شود.