• Let`s Build a Real Brand

آیا باید روی میز تف کنیم؟

آیا باید روی میز تف کنیم؟

آیا باید روی میز تف کنیم؟ 758 758 رضا مهدوی

اخیراً شاهد تبلیغات بحث برانگیزی در صنایع مختلف بودیم از تیزر بستنی دومینو گرفته تا ویدیو اخیر امرسان.
اما سئوال اینجاست؛ آیا ایجاد حاشیه و تبلیغات منفی، منجر به افزایش فروش و ارتقای برند میشه؟
واقعیت اینه که تحقیقات نشون داده در بسیاری از موارد تبلیغات منفی باعث افزایش فروش شده چون سطح آگاهی از محصول رو در جامعه هدف افزایش می‌ده به خصوص زمانی که محصول در یک گروه محصول خاص بسیار رقابتیه و برند سهم صدای کمی داره.
یه داستان معروفی‌ هست که خیلی از تبلیغاتچی‌ها با استناد بهش تمایل دارند تبلیغات منفی بسازن؛
تو یه جلسه تجاری یکی از حاضران، روی میز سالن کنفرانس تف می کنه و میگه: چند لحظه پیش منو در حال انجام کار زشت دیدین. تف کردن کار زشتیه اما این کار همیشه یادتون میمونه.
تبلیغات منفی دقیقاً همینه. اگه بخوایم تبلیغات رو صرفاً با رویکرد فروش ببینیم شاید بشه این موضوع رو توجیه کرد اما این رویکرد قطعاً در بلندمدت به برند آسیب میزنه چون اساساً برند یه مقوله مثبته و تمام هدف ما در برندسازی، خلق تصویر مطلوب و مثبت در ذهن مخاطب هدفه.
اگه کسب و کار نوپایی داریم و بودجه محدودی برای تبلیغات، تبلیغات منفی اما هوشمندانه میتونه به شما در ابتدای مسیر کمک کنه اما حواستون باشه این فرمولی نیست که همیشه جواب بده و باید با مشورت انجام بشه و تمام جوانب کار رو بسنجیم.
در زمانی که در فیلم بورات کشور قزاقستان مورد تمسخر قرار گرفت، سایت هتل دات کام گزارش داد که جستجوی اطلاعات درباره قزاقستان تو این سایت ۳۰۰ درصد رشد داشته یا زمانی که یک شرکت تولیدکننده شراب، اسم یکی از محصولاتش رو «جوراب بوگندو» گذاشت فروشش ۵ درصد رشد کرد.
در ایران هم برای مثال مجموعه علی بابا انیمیشنی رو با همکاری سروش رضایی تولید کرد که منجر به افزایش سطح آگاهی از برندشون شد. شاید مدیرعامل علی بابا امروز اجازه نده همچین تبلیغی ساخته بشه ولی تو اون مقطع زمانی که نیاز به افزایش آگاهی داشتند خیلی بهشون کمک کرد.
تحقیقات دو محقق به نام جوونا برگر از دانشگاه وارتون و اسکات راسموسن از دانشگاه استنفورد نشون میده که اثر تبلیغات منفی در طول زمان از بین میره اما افزایش سطح آگاهی از برند باقی میمونه.
ولی باز هم تاکید می‌کنم که این موضوع پیچیده تر از این حرفاست و استفاده از این استراتژی باید مدبرانه و هوشمندانه انجام بشه وگرنه می تونه صدمات جبران ناپذیری به کسب و کار شما بزنه.

    با من تماس بگیرید