• Let`s Build a Real Brand

انتخاب اسم برای برند

انتخاب اسم برای برند

انتخاب اسم برای برند 560 560 رضا مهدوی

تا حالا درگیر انتخاب نام برای برندتون بودین؟؟
این چند وقت اخیر درگیر نامگذاری تعدادی برند تازه وارد بودیم به همین خاطر تصمیم گرفتم توی این پست چند تا نکته و راهکار رو برای انتخاب یک نام مناسب با هاتون به اشتراک بذارم.
اگر چه برند نام نیست اما به قول دوست خوبم بابک بهبودی «برند نام نیست، اما یه برند خوب، شایسته یه نام خوبه، برند لوگو نیست، اما یک برند خوب، شایسته یه لوگوی خوبه»
در حقیقت برند، تجربه‌ایه که شما بر پایه استراتژیِ تعیین شده برای مشتری خلق می کنید. کار کرد نام و لوگو اینه که شما بتونید در فضای رقابتی قابل تشخیص و تفکیک باشید. خیلی از برندهای بزرگ ایران و جهان، زمانی که کارشون رو شروع کردن، فکر نمی‌کردن روزی غول های بزرگی در صنعت خودشون بشن. بعضی وقتا انتخاب یه اسم اشتباه میتونه آینده کسب و کار شما رو به مخاطره بندازه. تا جایی که شاید مجبور بشین اسمتون رو عوض کنین.
اگه خاطرتون باشه زمانی که دیجی کالا می‌خواست کالای غیر دیجیتالی بفروشه و محصولات جدید به سبدش اضافه کنه در ابتدا با مقاومت شدیدی از طرف مارکت مواجه شد. چون  مشتریا از دیجی کالا انتظار فروش کالای غیردیجیتالی نداشتن نمیتونستن بپذیرن که دیجی کالا قراره بهشون کتاب و یخچال هم بفروشه. البته اقدام هوشمندانه دیجی کالا در جایگاه سازی مجدد با کمپین موفق «فروش دیجیتالی کالا»
تونست شرکت رو نجات بده و مشتری ها هم به مرور جایگاه جدید رو پذیرفتن ولی همیشه سازمانها  از این بحران موفق خارج نمی‌شن. مثلا یکی از سریع ترین رستوران های زنجیره ای امارات با نام جاست فلافل just falafel که عنوان سریع‌ترین رشد در بین رستوران‌های زنجیره‌ای رو یدک می‌کشید و به سرعت در سراسر دنیا در حال توسعه بود و سهامش در بورس امارات عرضه شده بود بعد از مدتی دچار بحران بزرگی شد. برند باید تنوع محصولاتش رو برای توسعه و ورود به بازارهای جدید افزایش می‌داد اما اسمش مانع از توسعه بود چون به خاطر انتخاب اشتباه اسم مجبور بود فقط فلافل بفروشه و در نتیجه مجبور به جایگاه سازی و برند سازی مجدد شد و اسمش رو به  JF street food تغییر داد تا بتونه غذاهای خیابانی متنوعی رو به سبد محصولاتش اضافه کنه. تصور کنید چه زیان مالی هنگفتی  به مجموعه تحمیل شد و  مدیران  چه فشاری رو تحمل کردن.

هزینه ریبرندینگ برای برندهای بزرگ سرسام آور و پردردسره.
در اغلب مواقع به دوستانم توصیه می‌کنم تا حد ممکن از اسامی توصیفی که منعکس‌کننده عملکردشون باشه استفاده نکنن چون ممکنه در آینده دستشون رو برای توسعه ببنده.
فارغ از مسائلی که در بالا گفته شد موارد دیگری هم باید در نظر گرفته بشه مثلاً  اسامی عام قابلیت ثبت ندارند شما نمیتونین قورمه سبزی رو ثبت کنین. اسامی که مشابه اسامی مشهوره باشن قابل ثبت نیستن. اسامی مشهوره مثل کاله، مهرام و یک و یک.
موقع انتخاب اسم حواستون به سئو باشه، اسامی پر رقابت در موتورهای جستجو می تونن در آینده شما رو به چالش بکشن مخصوصاً اگه بیزینس شما مبتنی بر فناوری باشه.
حواستون باشه اسمتون در زبان‌های دیگه معنی بدی نده. مثلاً شورلت نوا در اسپانیا شکست خورد چون نوا در اسپانیایی یعنی راه نمی رود.
مثال دیگه که احتمالا خیلی هاتون باهاش مواجه شدید نام قبلی پنیر کیبیه که شرکت رو در بازار ایران دچار چالش جدی کرد تا حدی که مجبور شد اسمش رو در ایران تغییر بده.
قبل از اینکه برای ثبت اقدام کنین حتما نام های انتخابی تون رو با یک طراح گرافیک که قراره لوگو و لوگوتایپتون رو طراحی کنه، چک کنین چون باید قابلیت تبدیل اسم به لوگو تایپ در نظر گرفته بشه به خصوص با چالش‌هایی که در زبان فارسی وجود داره.
در نهایت یادتون باشه این شما هستین که به یه اسم و نشان هویت می‌دین. پس همین که اسم یا لوگو، شما رو به گروه محصول اشتباهی گره نزنه یا معنی بد و منفی تداعی نکنه و دست شما رو در توسعه آتی نبنده کافیه و میتونید باهاش کار رو شروع کنین.
ظرف چند ماه آینده اسامی ای که برای برندهای جدید مشتریامون انتخاب کردیم رو باهاتون به اشتراک میذارم.

    با من تماس بگیرید